Looking For Anything Specific?

Header Ads

Isteri bagi arahan terperinci, nampak suami tak care tentang isi rumah ke?

 Assalamualaikum. Hello, hello.

Selain scroll Tiktok, scroll Twitter juga untuk tahu berita terkini dengan lebih pantas.

Scha terbaca satu tweet ni yang agak er.... sikit. Haha to me lah.


By the way, bukan tweet atas ni lah. Tweet ni nampak tak harmful. Nampak well-organised wife dia. Wife dia dah siap sediakan arahan kepada suami nak buat itu ini supaya nampak lebih terurus dan tiada yang tertinggal. Tapi ada juga orang yang tak puas hati. Lol.



Gaya cakap macam kau duduk serumah pulak dengan orang tu. I bet dia tak kahwin pun lagi. We mothers buat macam ni supaya rumah tu tak tunggang langgang bila balik dari kerja. Kalau bagi arahan tak tepat, kita yang sakit hati. Lelaki ni kena bagi arahan tepat-tepat, terperinci. Kalau tak, dia memang akan ke laut china selatan. Salahkan diri sendiri tak bagi arahan yang betul. Kalau kita dah bagi arahan sekian sekian, and suami buat sambil lewa atau tak ikut arahan, isteri makan hati woo. Penat taw fikir nak bagi semua organised. Yang minah ni pula suka suki je judge orang. Yihhh


It's different bila kita minta tolong husband, and husband pula ada cara mereka yang tersendiri untuk selesaikan chores tersebut. And kita ni isteri, tak ada lah kejam sangat semua benda nak condemn. Cakap elok-elok elak suami terasa. Kang kalau terasa, tak maun deh nak buat kerja tu. Kadang kalau mood husband baik, pingan-pingan kat dapur pun dia tolong basuh. 

We love our husband. So that's why kami buat semua ni. Bukan ke kalau kita mudahkan urusan orang lain, Allah mudahkan urusan kita? Haa gitu lah kan? Si isteri juga perlu rasa dihargai bila kita dah buat chores suka rela ni. Tak perlu hadiah mahal-mahal. Cukuplah hanya sekadar 'Terima kasih, sayangku.' Itu pun dah lepas dah penat kat badan ni. Tak susah kan?

Scha bertuah sebab ada husband yang tolong uruskan baju-baju kami. Dia lah basuh, kering dan juga lipat. Kalau hantar anak ke rumah pengasuh, husband lah yang uruskan baju-baju anak. Sebab dia je yang tahu letak kat mana. Kalau scha amek, scha main amek je. Haha. Urusan beli baju anak pun sama. Bersama-sama. Husband beli baju harian anak, scha beli baju jalan-jalan anak. Balance gitu. 

Bila husband dah uruskan urusan pakaian, scha pula uruskan hal makan. Sama ada Scha masak atau decide nak pergi makan mana. Nak fikir nak masak apa pun pening juga. Haha. 

Apa-apapun, komunikasi sangat penting untuk suami isteri. Bercakap tak sama dengan komunikasi. Komunikasi merangkumi pemahaman sekali. Means kita faham apa yang suami/isteri sampaikan. It's takes two to tango. Fikir semula kenapa kita berkahwin at the first place. Scha kalau tak puas hati, tak sedap hati ke, Scha bagitahu husband supaya emosi kita terjaga juga. Kahwin ni bukan setahun dua, sampai akhir hayat insya-Allah. Kalau lama simpan, itu yang jadi tawar hati. 

Okaylah, panjang pula ya tulisan hari ni. Sementara isu masih panas, jom lah kita ulas. Haha. 

Insya-Allah see you in next entry!


Iklan;

Post a Comment

4 Comments

  1. aida dan husband, takde rules.
    aida akan buat semua, selagi mampu.
    certain task, akan minta tolong husband.
    tahun ni usia perkahwinan masuk 20 tahun in shaa Allah.
    semua ok. no formal instructions.
    biasa-biasa je.

    and kena hormat cara org lain, kan.
    yg baik kita amik la, tiru.
    yg rasa-rasa kita tak sesuai, diam sudah.
    rumah lain-lain. dugaan lain-lain.
    tak mudah kan nak urus rumahtangga & bekerja.

    ReplyDelete
  2. Ada jenis suami kena bagi detail satu persatu, ada tu tak perlu bagi tahu, mereka tahu dah nak kena buat apa-apa. Hormat saja lah cara masing-masing. Kalau isteri bekerja, nak tinggalkan pesanan untuk suami, elok juga biar teraang arahan tu kan, isteri pun tak sakit kepala.

    ReplyDelete
  3. Alah orang ni pun… semua benda nak diulas dan dikritik. Pelik betullah manusia.

    Bagi akak, janji pasangan tu ada komunikasi dan understanding yg baik with each other … tak perlu timbul isu cara apa, kasi instructions ke tidak… asalkan at the end of the day, cara mereka berkesan utk mereka. Bukan utk si tukang komen 😂

    ReplyDelete
  4. Betul sangat, dalam perkahwinan nie selain perasaan cinta, kasih sayang perlu ada hormat dan komunikasi yang baik. Kalau semua nak diam dan pendam dalam hati lain pula jadinya bila simpan lama-lama..

    ReplyDelete

Semoga Scha dapat BABY dengan secepat mungkin. Amin :)