Looking For Anything Specific?

Header Ads

7 Makanan Best Patut Cuba di Pulau Pinang


Assalamualaikum. Haii semua!


Apabila kita bercakap tentang Pulau Pinang, ini adalah tempat yang indah di mana anda dapat melakukan banyak perkara. Bercuti di sini bukan saja dapat melihat laut yang luas malah dapat juga merasai suasana menyeberang laut bersama kenderaan di dalam feri atau menyeberang jambatan yang menghubungkan tanah besar dan Pulau Pinang dengan apa jua kenderaan yang dinaiki.


Seperkara lagi yang sering dikaitkan dengan Pulau Penang adalah makanan. Makanan di sini cukup banyak hingga tidak tahu ingin makan yang mana satu. Kalau sebulan tinggal di sini, alamatnya berat badan akan ikut naik berkilo-kilo. 



Jangan terlalu tertumpu pada tempat makan yang di gah di restoran semata, sebaliknya beranikan diri untuk cuba makanan ‘street food’. Bagi anda yang tertanya-tanya, makanan jalanan manakah yang terbaik untuk dicuba, di sini saya senaraikan beberapa jenis makanan jalanan yang mesti anda cuba setiap kali anda mengunjungi Pulau Pinang. 


1. Penang Road Cendol Terkenal di Lebuh Keng Kwee 


Terdapat dua gerai yang beroperasi berhadapan satu sama lain, iaitu Penang Road Famous Teochew Cendol (mangkuk biru) dan Penang Road Famous Cendol (mangkuk oren).



Cendol, jika anda tidak tahu apa itu, ia merupakan pencuci mulut yang popular disajikan dengan ais, air gula, santan, dan jeli dengan perasa pandan. Dan biasanya ia disatukan dengan bahan-bahan lain seperti kacang merah, pulut, dan jagung berkrim. Ini sangat sesuai untuk dinikmati di Pulau Pinang dalam cuaca yang agak panas. 


Alamat: Jalan Penang, 27 & 29, Lebuh Keng Kwee, George Town, 10450 George Town, Pulau Pinang


2. Nasi Kandar Beratur


Terdapat alasan yang sah mengapa restoran ini dinamakan Nasi Kandar Beratur! ‘Beratur’ bermaksud perlu berbaris dalam Bahasa Malaysia, jadi anggaplah makan malam anda tidak lengkap tanpa nasi kandar klasik dari restoran yang agak gah ini.


 


Nasi kandar adalah salah satu makanan keselesaan kegemaran Pulau Pinang. Dengan nasi kukus yang disiram dengan kari pilihan sendiri, ditambah dengan lauk seperti ikan, sayur, daging kambing, atau ayam, sememangnya ia sangat membangkitkan selera! Untuk alternatif nasi kandar lain, cubalah Restoran Hameediyah di Lebuh Campbell dan Kassim Nasi Kandar di Lebuh Chulia 


Alamat : 98, Jalan Masjid Kapitan Keling, 10300 George Town, Penang


3. Mee Sotong Hameed Pata


Sekiranya anda berada di Benteng Cornwallis pada pertengahan musim panas, teruskan pandangan anda ke medan selera berdekatan. Di sini terdapat sebuah tempat makan yang bernama Mee Sotong Hameed Pata dan sememangnya ia salah satu tempat makan yang terkenal di Pulau Pinang. 



Gerai tempatan ini terkenal dengan dua perkara iaitu mee rebus dan mee goreng. Anda disyorkan untuk memilih mee goreng yang digoreng dengan enak dan dihiasi dengan sambal sotong khas mereka. 


Alamat : 6, Kota Selera Padang Kota Lama (Fort Cornwallis Food Court), Jalan Tun Syed Shah Barakbah, 10200 George Town, Penang. 


4. Bangkok Lane Mee Goreng


Selain mee goreng sotong Hameed Pata, anda boleh juga mencuba mee goreng di Bangkok Lane. Lokasi Bangkok Lane ini memang amat dikenali oleh penduduk tempatan dan pelancong sebagai salah satu lokasi tempat makan dengan pelbagai gerai sederhana. 



Pastikan anda singgah di sebuah gerai sederhana yang terletak di dalam Seng Lee Coffeeshop, di sini ada disajikan mee goreng ala mamak tapi jangan terkejut kerana perlu berjaya merebut tempat duduk di dalam sebuah kopitiam yang agak sesak. 


Alamat : Seng Lee Coffeeshop, 280, Jalan Burma, 10350 George Town, Penang


5. Ayu Mee Udang


Mahukan menu mee dengan citarasa melayu? Salah satu mee rasa melayu yang boleh di cuba di Pulau Pinang adalah Ayu Mee Udang. 



Walaupun ada yang menyebut restoran ini sebagai mee udang cantik, tetapi sebenarnya restoran Malaysia yang selesa ini sering dikenali sebagai Ayu Mee Udang! Sesuai dengan namanya, keistimewaan nombor satu mereka adalah mi udang gaya Melayu. 


Alamat: 936B, Lengkok Kampung Masjid 1, 11920 Teluk Kumbar, Penang


Takut Sesat Semasa Cari Tempat Makan Di Pulau Pinang? Boleh Order Online Guna Servis Foodpanda!


Bagi yang kurang biasa dengan lokasi tempat makan di Pulau Pinang, anda boleh memesan menggunakan kaedah pesanan atas talian dan salah satu yang paling biasa ada di kalangan pengemar makanan di Pulau Pinang ini adalah Foodpanda



Pasti pernah dengar tentang Foodpanda kan? Ya, di Pulau Pinang juga ada dan dengan mudah boleh pilih makanan yang diingini berserta dengan servis penghantaran makanan itu sekali. 


Dengan adanya food delivery penang dari Foodpanda ini, tak perlu lagi takut tersesat jalan dan disebabkan kita semua masih dalam keadaan perlu duduk rumah kerana Covid-19, adalah bagus untuk tidak keluar ke mana-mana lagi-lagi untuk bercuti. 

Post a Comment

1 Comments

  1. Terliur tengok semua ni. Mi Udang tu tak try lagi. Tunggu habis PKP ye Penang

    ReplyDelete

Semoga Scha dapat BABY dengan secepat mungkin. Amin :)