Looking For Anything Specific?

Header Ads

Ruangan komen : Blogger atau Google Plus?


Assalamualaikum. Hai semuaa!

Aaachhuummmm.. srott.. sroottt.. Alhamdullilah.. Eh, sorry terbersin.. Tanda tanda nak demam dah mula datang.. wuwuwu.

Baiklah, baiklah..

Sebenarnya aku lama jugaklah nak transform blog aku ke Google Plus. Sebab aku lagi suka blogger style lama.. Senang bukak blog dan baca entry..

Tapi, bila aku dah start guna Google Plus, aku taknak tukar dah. Rasa macam menyenangkan. Nak share entry pun senang. Nak komen pun senang sebab boleh dapat notifications on the spot.

Aku tengok ada je blogger yang buat ruangan komen guna Google Plus. Tapi, G+ ni loading dia lembap sikit. Bagi aku okay je lah. Kesian pulak dengan mereka yang ada broadband lagi-lagi kalau data nak habis. Lagi lah lembap nak loading page. Alih-alih ditutup nya terus blog kita. hehe. Aku pun pernah mengalami benda gitu. So aku paham.

Cuma satu je lah kepada mereka yang guna G+, sentiasalah update entry anda di ruangan post page korang. Sebab senang, bukak je profile, tekan kepada entry yang baru. Nak share pun straight dari dashboard blogger. Sonang.

Yang aku tak gemar kekadang, bila ada yang komen blog orang lain and ada komen dia sekali dekat page G+ dia. Paham tak?

Contoh,


Cara taknak bagi komen korang appear dekat page G+ ialah,


Just untick di kotak Also share on Google+

Masalah bagi aku ialah, aku jenuh nak detect mana satu blog dia. Scroll bawah-bawah barulah dapat. Tu tak termasuk sekali post pasal 8share. wuwuwu. Bila tak jumpa, mulalah aku tekan pangkah. haha. Jahatnyaaa schaaa. :3

Dah lama-lama baru aku decide nak gabungkan sekali komen blogger dan juga Google+. Susah gak cari tutor nyaa. Tapi, jumpa jugaklah. And agak merumitkan. Tapi, kalau ikut betul-betul, Insya Allah, berjaya. hehe. 

Jadi korang boleh komen guna Blogger ..... 


... dan Google + dengan hanya perlu tekan je icon tersebut!



Yeayyyy. Kalau macam lagi berat ke hape, boleh lah bagitahu yerrr. Rasanya kalau pengguna WP nak komen, kena guna Google+ lah kot. Maafin yaaa. hehe

Sesiapa nak tutorial gabung komen blogger dan Google+, boleh lah follow tutorial kat sini tawww.

http://biskutcelup.blogspot.com/2013/10/tutorial-letak-2-jenis-komen-pada-satu.html

Thanks +Akmal Halim walaupun awak dah tak aktif sejak November 2013. Dah setahun kot. Kembali lah ke blog. Nak tahu jugak kisah selanjutnya setelah habis belajar di Jepunn. Hehehe.

Perhatian +Gee Lion , nahhhh. Ini tutorial. Senang kita gabungkan jeee! Hehe.

Baiklahh. Badan pun dah mula seram sejukkkkkk. Minum air bebanyakkk! Hahaha.

Jaga diri semuaaa! Muah ciked!

Follow and let me know!

Post a Comment

31 Comments

  1. Wow finally. Cemtu je? Bergabung je kan hiks.

    Hehehehe nnt buat lah tuto hihihu

    ReplyDelete
  2. Teringin gak nak tukar komen google+ ni. Tp tulah loading agak slow. Jd hentikan niat nak pakai.

    ReplyDelete
  3. Bagusnya. Boleh pilih nak komen pakai blogger atau g+ erk. Thanks for sharing.

    ReplyDelete
  4. pernah juga mamamyja tukar komen box tu kepada G+, tapi rasa xberminat. So, mamamyja pakai blog jer lah. Lagipun sm komen2 akan notification by emel. Senang la mamamyja nak baca komen2 tu true emel je ler. hihik

    ReplyDelete
  5. NS prefer komen biasa...tp google + pon xde mslh,,

    ReplyDelete
  6. mmg terpikir nak gabungkan, pernah buat jgk kejap dulu.
    tp sy pulakk yg terkeliru. sbb byk benor tmpt pengomen tegar tu komen..hihi XD
    so, sy stick je pd blogger. :)

    ReplyDelete
  7. zizie lagi suka guna blogger.. hehehe... tq kerana menyediakan kemudahan untuk memilih :)

    ReplyDelete
  8. terbaik... saya still guna blogger punya :D

    ReplyDelete
  9. wow schaaa macam menarik saja ni.. so sapa nak komen guna google+ bleh guna itu kan.. wow wow.. never knew this before.. nak usha gak la..

    ReplyDelete
  10. http://myrujukan.com/
    saya x mau ruangan komen dua dua tuh, kalau boleh kasi setting komen boleh macam wordpress, boleh letak nama, email dan link website, semua orang boleh pakai.. :)

    ReplyDelete
  11. Salam. Hee saya tidak boleh guna google plus di ofis.

    ReplyDelete
  12. bagus jugak buat camni kan...

    ReplyDelete
  13. Scha, fon bole appear blogger je. Tp ok la, qis komen sini..hehe

    ReplyDelete
  14. Saya lagi suka guna blogger punya sebab google plus tu macam pening sikit je

    ReplyDelete
  15. yeayyy thank you share schaaa...nk try lahh....bile nk jumpe lagi sembang2 makeup plakkk

    ReplyDelete
  16. dalam google plus xde pape pun, semua pakai blogger jee.

    ReplyDelete
  17. nice sharing.... kak mia pakai komen blogger je...

    - Mia Liana -

    ReplyDelete
  18. follow balik blog http://inibelognabihah.blogspot.com/ dan like facebook page Bihah,terima kasih

    ReplyDelete
  19. memang lambat loading la komen guna google. .lbh suka yg blogger biasa guna. . :)

    ReplyDelete
  20. dh pernah try.. lambat plus lembab. heee.. so org komen jelah pakai blogger biasa :)

    ReplyDelete
  21. ana masih setia pd komen blogger je stakat ni hehe

    ReplyDelete
  22. Thanks kerana kongsikan tips yer Scha ^_^

    ReplyDelete
  23. hoh! gitu pun ada?! patutlah ada icon kat atas tu between blogger dgn google+
    thanks cik scha.. saya dah tahap maleh nak mengoogle kelebihan & kekurangan dia tu..
    nanti saya taruk.. hehehe.. ^_^

    ReplyDelete
  24. owh ada gabungan pulak ka.
    Sebelum ni dah pernah guna komen google+ tapi macam tak berapa selsa. Jadi guna komen blogspot biasa ja.

    ReplyDelete
  25. Akak tengah selsema ni..
    Tapi tabahkan hati BW jugak.
    Huu..

    ReplyDelete
  26. wa'alaikum salam. entry yang menarik. saya lebih suka form komentar blogger, next time makai G+ kalau ada masa :)

    ReplyDelete
  27. sis JM masih setia ngan comment blogger tapi jika one day nk try G+ boleh refer sini jak

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  29. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Semoga Scha dapat BABY dengan secepat mungkin. Amin :)