Looking For Anything Specific?

Header Ads

Anak tunggal. best ke tidak?

Salam. morning sume. di pagi yg indah, dengan angin yg sepoi-sepoi bahasa ditambah dgn ciap-miap burung, aku nak cerita kat korang tentang perasaan atau pahit manis bergelar anak tunggal. sebab apa aku nk tulis entry sebab aku tertarik ngn entry encik kapten yg bertajuk "bagus jugak ade adik perempuan". Just want to share what i feel.

Kalau korang nk tahu, aku ade 4 adik-beradik sebenarnya. Tapi, 3 dah meninggal so tinggallah aku seorang. Aku anak kedua. Ada sorang abang n dua adik lelaki. Jadi, aku anak tunggal perempuan. Macam mane ea rasenyer kene buli n dibuli? tp, mase kecik aku selalu jeh kene buli ngn sepupu2 aku. Sakit jeh hati. Tahulah dorang dah besar, suka-suki jeh nk buli kami yg bawah umur nyh. Abugit kang! Nangis tuh dah beselah. And ade stu part sepupu aku tuh kne marah ngn ayah dye sbb suka sgt nk buli aku. Padan muka dye. Dulu wan aku selalu kate, 'kamu nyh sume adik-beradik. adik-bradik mane bley gado.' tp, kami wat xendah jeh. lagi sakit hati adalah. Tapi sekarang semua dah besar. Ada yang dah kahwin. Kami pon dah tak buat perangai tak senonoh cam dlu.

Aku kat umah sentiasa tinggal seorang. Memang dari kecil aku dilatih untuk tinggal seorang. Mase umur aku 5 tahun keh 6 tahun cam tu. Aku tak engat sgt. Dulu adalah gak tinggal rumah pengasuh. Tapi sejak dah pindah rumah baru lebih sepuluh tahun dlu, aku nak xnak kena duk rumah sorang2. takut tu memang ar takut. Tapi, dah lama2 cam best plak. Aku bebas nak buat ape kat umah. Bangun lambat pun xpe. hehehe. Kantoi disini.

Menjadi anak tunggal sama tugas dye menjadi anak sulung and anak bongsu. Kira 2 in 1. Sebab apa aku cakap mcm ank sulung, sebab tanggungjwab nak menjaga nama baik keluarga especially kekalkan prestasi dalam pelajaran. Semua orang expect me to be the best. Ini disebabkan aku dapat kalahkan cezen2 aku dlm study. So, dorang pun cakap. 'Syasya pandai. Result mesti gempaklah.' Memanglah bangga. Tapi, pressure yang amat sangatlah especially mase aku kat matriks. Matriks dah lah susah nk mati. Semua kkwan aku result nak gempak jeh. Aku nyh jeh yang masih kebelakang. Untuk exam lepas, aku dh cuba sebaik mungkin, and aku tawakal shaja. Yang lain tu, Allah punya kerja. Amin.
Korang mesti engat jadi anak tunggal, semua benda dapat.cakaplah nak ape, konpem parents aku bagi. Tapi, tak semua benda aku mintak, parents aku bagi. Aku kena berusaha nak dpat something. Contohnyer, nak handphone. Aku kena trade in ape yang aku ade. Whai i mean is aku kena dapt rsult yang bgus lah especially. Or mayb this laptop, aku kena strggle gila2 kat matrix. Setelah dipujuk, barulah aku dapat apa yang aku nak. Emm. Susahkan? Parents aku dua2 keja. Kerajaan jelah. Tapi kan, aku bersyukur sangat2 sebab parents aku xmanjakan aku sangat. Aku still kena pukul, still kena marah and macam2 lg. Kalau dorang manjekan aku sangat, aku tak jadi oranglah gamaknye. Syukur.

Itu sahajalah coretanku pada hari ini. Insya Allah. Besok kita akn berjmpe lagi. Cehh, mcm tv show plak. hahaha. salam

syazana.

p/s; Korang lau ade pendapat atau pengalaman, tinggalkan komen anda di bawah yer. tengs.

Post a Comment

4 Comments

  1. saye ade 10 orang adik bradik.
    mmg sronok adik bradik ramai2.
    so, kalo anak tunggal mesti la kontra kan.
    hm, tu apa yg saye rase la..mgkin ade org hepi jadi anak tunggalkan.
    kite tunggu komen mereka2 yg laen plak.=p

    ReplyDelete
  2. sy hepi jd ank tunggal.
    tp, sometimes jelah.
    huhuhu.
    tengs komen2.
    =)

    ReplyDelete
  3. menarik cte syazana (^-~) kte ad persamaan.. sha anak ke 2 and lahir bulan julai gak :) ttg hp tu.. hmm,my first hp..kakak yg bagi..tu pn hp dy dah 5 kurun.. bila masuk U baru ayah belikan hp baru. bknnya sume yg kte nak, kte akan dapat. tapi kte mmg patut buat yg terbaik utk dapat kan ilmu di dunia sebagai bekalan di akhirat. syukur pada Allah SWT ciptakan ibu bapa untuk kte.. semoga tabah dan gembira menjalani liku-liku hidup ye syazana (^-~) gud luck dear!

    ReplyDelete

Semoga Scha dapat BABY dengan secepat mungkin. Amin :)