Looking For Anything Specific?

Header Ads

Review: Hikayat Merong Mahawangsa.

Assalamulaikum dan hye semuaaa.


harinie kan, aku nak review sikit tentang filem Hikayat Merong Mahawangsa. but, sebelum tuh kan, aku nak korang bace blog nie kejap. 

or korang nak aku copy paste kan? boleh. bang, pinjam entry ekh. hehe.

ni ialah pendapat beliau tentang filem nie. 


1. Kemawas tu lukis tatu dia pakai pen marker ek? berkilat semacam jer.

2. Kenapa askar Langkasuka melayu macam monyet? Kenapa askar Langkasuka melayu kurus-kurus, tak cukup makan. Ada yang boroi pulak macam tangkap muat. Pernah dengar SERAGAM tak?

3. Macam mana dengan pancaran matahari balikan dari cermin boleh membakar perahu (perahu ya.. BUKAN kapal) tengah-tengah laut yang basah tu.? Gila tak munasabah.

4. Kenapa tengah-tengah laut baru nak bagi ceramah? Huh! Jadah la.

5. Cerita ni sangat tak teliti! Asal siap jer.. Urghhhhh!!

6. Gua suka part dalam hutan jer. Princess tu disinari oleh kelip-kelip. Satu moment yang berharga RM10/=!!

7. Scene last, masa tentera "Rom" yang (tiba-tiba ada chinese sorang terlepas jadi tentera Rom. Wadefak!!) nak serang Geruda, diorang boleh main "jeng.. jeng.. jenggggg..." Macam hampeh! ini perang la oi.. Ni la akibatnya orang melayu tak hayati perang kat Gaza. Huh! Tak macam perang langsung.

8. Apa hal kesan CGI, layar hijau still ketara gila. Gua boleh beza kan mana hujan tipu dengan real. Mana api betul, mana yang komputer buat.

9. Scene ribut awal-awal tu SANGAT TAK LOGIK! OMG!! Ko nak tahan khemah tu kenapa. Baik selamatkan diri. Pastu at the end masa ribut dah tamat, khemah satu pun tak terbalik. Satu pun TAK!

10. Cerita ni tak 1Malaysia sangat. Sebab Merong Meroyan-wangsa tak cakap tamil macam dalam Interlok.

11. Skrip, bahasa sangat mengecewakan. English sangat moden. Bahasa melayu ko dah kurun ke-21. Wadefak! Bukan ke Merong ni zaman orang guna bahasa Sanskrit lagi? Urghhh.

Jadi bagi pihak gua sebagai penonton berharap KRU tak buat filem dah. Buat lagu jer dah la. Bagi orang lain buat filem ya?

ps: Gua tak sarankan lu orang tengok. tapi kalau nak tengok gak, jangan letak harapan yang tinggi.

dah bace dah kan? review beliau agak kejam bagi aku. cuma dalam no. 6 jeh beliau bagi pujian. okayy. meh lihat apa yang aku nak cerita nie. ;)

aku nak explain satu-satu sebenarnya. but kan, malas. so, aku simpulkan saja lah ekh.

aku dah tengok cerita ni. bagi aku, filem ini sangat memberangsangkan. ini adalah satu cerita di mana bajet nya paling termahal kan? 8 juta dibelanjakan. KRU berusaha untuk memajukan filem anak tempatan. memanglah aku akui teknik CGI perlu di perbaiki sebab masih kelihatan seperti tak original gitu. tapi, usaha mereka nie berbaloi okay. ingat senang nak buat filem nie. beliau berkata seperti filem asal siap. dah siap, terus boleh tayang. grr

sebenarnya aku tak tahu sangat siapa Merong Mahawangsa nie. disebabkan inisiatif KRU buat filem nie, aku tahu akan sejarah Merong Mahawangsa, macamana dia korbankan diri nya untuk kebaikan rakyat jelata. kalau tak, harammm aku nak tahu. =.='

Pelakon utama, Stephen-Rahman-Hughes dikatakan mengikut ala-ala Johnny Depp dalam cerita Pirates of Caribbean. hehe. aku pun rasa benda yang sama gakk. dengan lawaknya yang seakan menyindir sama dengan karakter Jack Sparrow. kalau tak caya, korang tengoklah sendiri.

Pelakon-pelakon yang lain juga, amat memainkan peranan mereka supaya watak yang mereka pegang tu, amat real. but, tak semua sempurna kan. kita boleh nampaklah cacat-cela nya. tapi, dari masa ke semasa mereka boleh improve kan lagi.

kesimpulannya disini, aku rasa korang patut tengok filem ni. tak rugi mana pun. sokong buatan Malaysia lagi bagus. dari sokong filem luar negara. kita kena balance yedakk? berat sebelah sangat tak baguslah. HAHA.


Sinopsis Hikayat Merong Mahawangsa dari HansPunyaBlog

Pada tahun 120, Empayar Rom ketika itu dibawah pemerintahan Hadrian sementara di negara China, Dinasti Han merupakan sebuah empayar yang kuat dan telah memperluaskan pemerintahannya ke negara Asia Tengah. Sewaktu angkatan Rom sedang membaik pulih kapal mereka di Goa, mereka meminta pertolongan Merong Mahawangsa mengiringi Putera Rom ke Langkasuka (dikatakan terletak di utara Malaysia) untuk berkahwin dengan seorang Puteri China yang cantik dari Dinasti Han. 

Bagaimanapun, puak lanun dari Geruda mempunyai perancangan yang berbeza. Mereka memutuskan untuk menculik Puteri China dan menjadikannya sebagai tebusan. Di hujung pengairan Selat Melaka, Merong Mahawangsa dan angkatannya diserang oleh Geruda. Dapatkah Merong Mahawangsa menyelamatkan Puteri China dan menyatukan baginda dengan Putera Rom bagi sebuah perkahwinan yang menemukan dua tamadun besar dari negara Timur dan Barat?

Jadi, TEPUK DADA, TANYA SELERA KAWAN !

Post a Comment

28 Comments

  1. lain org lain pndpt ye dak ? hahha . blum tgok g nih ~

    ReplyDelete
  2. SUKESUKE POST NI..
    RASA XPATUT LA KALO NK COMMENT MACAM TU SKALI..TAPI KITA AMBIK LA PENDEKATAN BELAJAR DARI KESILAPAN RITE?YE LA..BUKAN SUME ORANG MELAYU ADE 6PAX UNTUK WATAK EXTRA KAN?
    BERAGAK LA..KAT LUAR SANA BOLEH LA..KAT LUAR SANA NAMPAK SEDAP SBB DOK AMIK SIKIT ORANG SINI N SANA..BRITISH N AMERICA.WALAUPUN FILEM BAJET 8JUTA 2 DAH KIRE MAHAL GAK KAT MALAYSIA,TAPI KAT LUAR SANE CIKEDIS JE..BUKAN SNG NK BUAT API BTOL2..KANG TEBAKAR PAPE KANG..WALAUPUN AKU XTENGOK,N TGOK PREVIEW JE SBB TGGU KUAR TENET N KAT SINI XDA..TAPI BELUM PAPE HAL AGI AKU NK KASI THUMBS UP! KAT KRU SBB BERANI BUAT FILEM MACAM NI..KALO XKITA TERSANGKUT LA REMAKE PGL TU SAMPAI BEJUTA KALI,YE X?
    =P

    ReplyDelete
  3. cover cite ni kukubesi buat...gempak kan

    ReplyDelete
  4. cam xbest je review, nasib baik aku xtgk lagi..ha3

    ReplyDelete
  5. mmg kelakar jgak tgk kelemahan cite neh..
    tp disbbkn sy suke sejarah,thumbs up la!!!

    ReplyDelete
  6. arghhhhhhhh bru nk tgkk.. errr cemane ne??kehkehkeh

    ReplyDelete
  7. @amirnawawi lain orang, lain pendapat. lau nak tahu, kena tengok sendri lah.

    ReplyDelete
  8. aku takkan tengok cerita ni kat wayang - bukan sebab taknak support cerita melayu tapi sebab aku membesar baca buku pasal Merong ni dan memang tau jalan cerita wayang lari dari cerita buku. Plus, cerita buku tu pun lari dari sejarah sebenar

    ReplyDelete
  9. @che armster ohh yekehh? baru aku tahu wei. tengs arm!

    ReplyDelete
  10. tak sempat lagi nk tgk
    tapi dah round-round blog ade jumpe link download..tapi lupe kat mane

    ReplyDelete
  11. betul lah cakap che armster tu
    bila difilemkan mesti dia akan letak nilai komersial untuk tarik minat penonton
    apa2pun filem nih seronok jer aku tgok
    banyak peningkatan dari pihak KRU cuma skrip diorang tak kuat jer

    ReplyDelete
  12. woo aku tak tengok lagi filem ni.. now dah tau serba sedikit apa yang tak best pasal cita ni.. ermm nak gi tengok ke tak ar??? download ar nanti senang cita..

    ReplyDelete
  13. Hi Syaz... Filem ni OK, saya bagi 3 bintang jer. Jalan cerita agak samar lor... Yang lain2, mantappp...

    ReplyDelete
  14. hehe nasib baik blog ku review dengan cara lain....hehe..terselamat filem KRU dari ayat2 ku ini

    ReplyDelete
  15. @hansbetul. nak tarek pngunjung kan..

    ReplyDelete
  16. Sorry, gua tak kesah nak copy paste, tapi tolong link balik to my blog. so i know ada org copy from my blog.

    tengkiu.

    ReplyDelete
  17. @si kacak bergaya er bang. gua dah letak link blog lu. sila bace dengan teliti. ^^

    ReplyDelete
  18. @syAzAnA

    Adoi. Memang la ko letak link aku dalm blog ko. Tapi tinggal kan la komen ckp ko copy paste entry aku. Inform kat aku.

    ReplyDelete

Semoga Scha dapat BABY dengan secepat mungkin. Amin :)