Looking For Anything Specific?

Header Ads

UMP, heree i come babe!

*click tuk tumbesaran*

Salam. keputusan UPU dah keluar tadi. alhamdullilah. saya tak sangka saya dapat cos Chemical Enginering kat Universiti Malaysia Pahang (UMP). saya jangkakan saya dapat food tech or maybe dapat kat UiTM. but, nampaknya rezeki saya kat Pahang. Kawan-kawan saya kebanyakan dapat kat UTM, UiTM, UKM. scandal saya pon dapat kat UiTM. huhu. tak ada jodoh maybe. *perasan*.

Mulanya, saya perasan ayah saya macam tak berapa suka sebab Pahang kan jauh. 4 jam perjalanan. dan cos nie bukanlah seperti yang dye harapkan. ayah harap saya dapat food tech or anything about health science. ayah tanya saya minat keh bidang nie? saya cakaplah saya okay jeh. sebab saya yakin saya boleh asalkan berusaha. betul tak?

Kakak-kakak, abang-abang yang senior dan study universiti luar negara atau dalam negara, saya nak TIPS mcamaner nak belajar kat universti. tolong saya yerr. sila tinggalakn tips kat comments box saya. ini akan lebih membantu saya kat uni nanti. terima kasih.

Good luck kat kawan-kawan saya terutama Ayien sygs. we learned from our mistakes right? i think this is the time to show what we got. yeahhh!

Post a Comment

36 Comments

  1. rajin2 la jadik bz body
    sbb announcement sume kne amek tau sendiri

    congrats btw...

    ReplyDelete
  2. @sakura91

    tengss dear. wee~

    ReplyDelete
  3. @ hellioz;

    oke. i will. wee~

    ReplyDelete
  4. abg x pandai la adik nak bagi tip2 neiw...

    ReplyDelete
  5. @ sheypull

    abg, bagi jeh. huhu

    ReplyDelete
  6. jadik student yg hyper active mngkin
    keh3x ... amik tau semua mende. rajin2, sosial sikit2 luaskan networking. skandal sbnyak mgkin. wakkakakaka


    >>___<<


    tahniah n good luck!

    wooohaaa

    ReplyDelete
  7. @ frodo

    hehe. scandal? tak larat nk lyan nnt. hehe

    ReplyDelete
  8. congrat..blajo elok2..duk U xsme mcm skolah..sume kne cari sendiri..nk bjaye kne rajin..

    ReplyDelete
  9. wawwaaaaaaoo... congrates..

    TIPS?? satu jer, enjoy!

    haha.
    Enjoy your study.
    Enjoy student life.
    Just Enjoy everything up.

    Gerenti tak messed up. :))

    ReplyDelete
  10. @zam;

    RAJIN. engat tuh syaz!

    ReplyDelete
  11. @ann

    enjoy? hehe. takut terlebey enjoy plak. hehe

    ReplyDelete
  12. hmmm..make sure ada nota sendiri ok? maksudnya, short notes... yang diringkaskan dari teks book.. masuk U nanti cari kwn yang betol2 KAWAN :)
    kadang2 teamwork penting dlm study..

    ReplyDelete
  13. @lanon

    study group. cari kawan yg betul. huhu. oke2. wee~

    ReplyDelete
  14. kat uni nanti, kita tak boleh idup tanpa kawan. nak buat apa2 mesti ada kawan kan. eg, group discussion ke kan. so, carik kawan yg boleh masuk kepala k? n kena rajin refer ngn lec jgk.

    ReplyDelete
  15. @ rara

    tengs. oke. cari kawan yg boleh masuk kepala.

    ReplyDelete
  16. 1st of all..tahniah utk cik syazana kerna dpt UMP tu..kita matriks same tp u tak same plak. hehe..

    tips utk study kat ipta nnti ek..hmm..sy bgtau based on my experience la ye..

    cara study matriks tak sama ngn u..kalo matriks kita blaja semua bab..tp kat u hanya pokes kat topik yg diajar lecturer je..same jugak dgn tutorial..pokes kat tutorial sbb besenye exam berdasarkan soklan tutorial..soklan pastyears jgn lupe skali.

    minggu pertama kat sana carik sorg senior yg same kos yg bleh jadi upline. mksdnye sebarang info tanye je dia..lecture notes, buku, past years, lab report, mintak kat senior tu.

    utk hostel plak..kena aktif aktiviti kolej utk pastikan kita dpt kekal dok kat hostel utk sem2 berikutnya..kalo tak, dok luar sewa rumah la jawabnye...=p

    tu je kot yg bleh dishare..hope membantu ye cik syazana.. :)

    ReplyDelete
  17. @ senior nizam

    tengs sangat. saya akan selalu engat.

    ReplyDelete
  18. alright..nie tips dari personal pnya pengalaman..
    haha..nanti masa u dah xder latihan2 or desakan ckgu.jadi..semuanya akan brgntung kpada diri sendiri..
    tutorial kena pastikan siap semua (walaupun pada saat-saat akhoir)
    mngkin nnti akan busy ngn iknternet n persatuan, pastikan peruntukkan sejam or dua jam setiap malam smta2 untuk belek2 note..
    belek2 xper..asalkan ada masa for that..

    ReplyDelete
  19. @ long haffiz

    oke. pastikan nota ada. always adee.

    ReplyDelete
  20. congrats..
    blaja elok2 dehh...

    Uwaaaa... jangan tinggal daku..
    ahaks..

    ReplyDelete
  21. @ abg feroz

    jgn sedey2. nnt sy lawat abg feroz oke. hehe

    ReplyDelete
  22. congrats and goodluck babe ! :DD

    ReplyDelete
  23. UMP eh,.. saya xstudent UMP..

    meh, nak bgi sket tips2 masa dkat UMP..

    1-Make sure aktif dlm ko-Q.. dulu2 xpe xaktif. Sekarang,dia dah bgi option. sapa aktif, bole stay hostel. tak aktif, sila carik rumah sewa kat luar. course kimia kan? so, dpt ump dkat gambang. dekat ngan rumah sy.. hik2.. ada masak gi la melawat.

    2-rajin2 check memo..manala tau ada info penting2 kan..

    3-hahaha.. kadang2 air slalu putus..so,time tu la kita merasa nak gi mandi kat blok lain..blok yang jarang sgt2 @ paling last putus bkalan air, C12, C7.. siswi je la.. xtau la plak kalau siswa..

    4-saya konvo this october, nak jumpa jom la.. hahaha..

    Have fun kat UMP.. \psst, 1st impression kalau orang msuk UMP, macam kilang.. so,buat2 biasa je la sbb tapak ump mmg bekas kilang.
    unless dapat letrik or awam(tak sure sgt),sbb tu dkat kampus baru..

    go go go UMPians..
    nnt2 bukak la option ntok Name/URL ... snang sket sbb malas sign in google.. hahhahah...

    ReplyDelete
  24. @ shey and fieda; tengs darling!

    @itu bukan aku

    akak, maknanya same graduate ngn sepupu kite. dak meki. tengs for the advise kak. camner nak kontek akak?

    ReplyDelete
  25. ades, sy ke akak nk pgel ni?haha
    btw, kte bkn dak UMP.

    dik, ape pon cos yg kte dpt tu,even x mnat, stil bole bjya.btol la ape yg awk pk tu.huhu

    sbb kte dlu time mtrix maen2,
    so kt uni dpt cos yg xbesh, susah plak tu bg gal.
    but kte stil bole dpt best studnt. bkn nk bangge ke ape, juz nk bgtau kjyaan tu kt mane2. k dear :)

    akak pn bkn jnis rajen blja, mals lebih.

    but nti kt uni, jgn lupa amalkan solat duha.

    yes~ tu pnting bg org yg malas blaja mcm aku ni.
    haha -_-"

    ReplyDelete
  26. oke sis. salah orang lah. huhu.
    tengss sngat2.

    ReplyDelete
  27. whoops.. iniAKU dgn itu bukan aku orang lain2 ye..

    hahaha.. nanti singgah dkat blog akak n then tinggal dkat contact form..

    hari tu xde option ntok name/url so sign in gna acc google..

    hihi..next week kan msuk?
    all d best ya...

    oh, kazen amek degree ke dip?
    kalau degree mayb knal muka kot..

    ReplyDelete
  28. yepp. next week masuk. hehe. cant wait.

    cezen amek degree. konvo bulan 10.

    ReplyDelete

Semoga Scha dapat BABY dengan secepat mungkin. Amin :)