Looking For Anything Specific?

Header Ads

cookies and kek! sedapp.

wahh. minggu nie kerja saya asyik membakar jeh. bukan bakar benda2 yang tak berfaedah, bakar cookies and kek aje. sabtu arituh bakar choclate chips cookies. ari nie pulak, bakar kek. kenapa yer saya ttiba rajin nak bakar-membakar nie. sebabnya saya tak de keje duk kat umah. sambil saya uli adunan cookies, saya tengok konsert final AF. haha. ternganga tengok shahir. excited pulak jadinya. 

nak tahu resipi saya uat cookies? sonang jeh. saya ambil short-cut. beli jeh tepung ready-made. then, saya just letak butter and sebiji telur. senang kan? main tipu ko ekh syaz. mane ade men tipu. yang penting its a good start. haha. poyo.


ready-made sahaja


adunan cookies. letak choc chips baru mantap. wee~

then, arnie uat kek butter. just simple. ayah saya teringin sangat nak makan. so, dengan malasnya. buat jugak. ayah den tu. 

bahan-bahan;

tepung naik sendiri MFM    250g
gula(dikisar halus)               250g
  buttercup                            sebuku
telur                                    5 biji
                 esen vanilla                         satu tudung botol

cara-cara;

putar gula and buttercup sampai sebati. then, masukkan telur satu persatu. letakkan sedikit esen vanilla. pukul sampai kembang. then, masukkan tepung. gaulkan sampai sebati. suhu ketuhar 150 celcius. panaskan oven dulu yer. masa SATU jam atau sampai naik dengan cantik. sonang sangat kan? tutup mata pon bole buat. hehe. selamat mencuba.


tengok. naik dengan cantiknya.


okelah. esok pulak nak post apa yer? haa. saya nak share something. tunguu k. wee~


Post a Comment

7 Comments

  1. Bagusnya rajin memasak!! hehe~

    ReplyDelete
  2. syaz, sdap ke guna instant?

    ReplyDelete
  3. NQ, sedap lah gak.

    hafiz, xde kej nak uat. hehe

    ReplyDelete
  4. oke.nt leh try pkai instant je kalo cmtuh..hehe

    ReplyDelete
  5. yepp.
    memang senang guna instant. hehe

    ReplyDelete
  6. haha,same, suka buat kek guna instant juga. Tapi sedaap, ok la jugak, jadi ape.haha

    ReplyDelete
  7. @A.D b etul. senang kan nak buat? wee~

    ReplyDelete

Semoga Scha dapat BABY dengan secepat mungkin. Amin :)