Looking For Anything Specific?

Header Ads

kanser serviks. sedarkah korang?

Sekarang heboh kat tv dan radio tentang kanser serviks. kerajaan membelanjakan RM150 juta setahun meliputi 300,000 remaja perempuan setiap tahun bagi pembelian vaksin  Human Papilloma Virus (HPV). HPV dikatakan dapat mencegah berlakunya kanser barah rahim atau serviks. 

Korang tahu tak, kanser serviks nie merupakan yang kanser KEDUA yang selalu menyerang wanita selepas kanser payudara di Malaysia. betul.. serius kan masalah nie kat Malaysia. aku pun takut. erm, aku pernah tengok depan-depan orang yang menderita disebabkan breast cancer. sangat menderita okay. makcik aku sendiri. sedih aku bila arwah meninggal 3 tahun lepas. nasib baik anak dah besar. sebaya dengan aku. bolehlah nak jaga adik dia lagi. kalau korang ade tanda-tanda breast cancer tu, cepat-cepatlah pergi check doktor. bahaya nanti. makcik aku menderita 7 tahun. korang nak? mesti tak nak kan? haishh.


Berbalik kepada kanser serviks nie, ianya boleh dicegah dengan cara melakukan ujian pap-smear. ujian nie sememangnya sakit tetapi ianya dapat mengesan kanser ini lebih awal. kanser serviks ini terjadi apabila sel-sel abnormal dalam lapisan serviks mula membiak secara tak terkawal sebagai tindak balas kepada jangkitan HPV. Sel-sel yang abnormal boleh membentuk gumpalan atau tumor. Tumor beninga atau tidak berkanser nie tidak merebak dan biasanya tidak memudaratkan. Tumor malignan atau tumor berkanser pula merebak dari puncanya sehingga membesar sehingga boleh menjadi kanser yang boleh mengancam nyawa.

Tanda-tanda kanser serviks:
- lelehan faraj yang berair dan berbau busuk-
- rasa sakit semasa melakukan hubungan seks-
- pendarahan pada faraj semasa haid atau selepas melakukan hubungan seks-
- sebarang pendarahan selepas putus haid-

Bagi remaja yang berumur 13 tahun dan keatas dan bersekolah, dorang boleh mendapatkan suntikan vaksin HPV di sekolah mereka. mereka perlu mendapatkan 3 suntikan agar dorang betul-betul terlindung dari kanser nie. dan remaja yang 18 tahun hingga 26 tahun, boleh mendapatkan di mana-mana hospital dan klinik kerajaan. aku pun berniat nak dapatkan suntikan secepat mungkin. tengah tunggu masa jeh nie.

kalau korang engat dulu, arwah Toh Tuan Tanah atau TTT meninggal disebabkan kanser serviks nie lah. selepas arwah TT meninggal, kurang meriah sikit duna blog. sesiapa yang agak rapat dengan TTT, memang terkesan lah dengan pemergiannya. Al-fatihah.

jadi, kepada korang, cepat-cepatlah mendapatkan suntikan vaksin HPV ni. supaya tak menyesal di masa hadapan. mencegah bukankah lebih baik dari merawat? betul kan? *wink*
 
wanna feel free from disease?
do pap-smear and HPV injection!

eh, cop! see my friend's comments.

yeah syazana. aku pon teringin nak buat. but but buttt.. . aku ade dgr ada kes sorang budak perempuan 14thn meninggal lepas dapat suntikan first, bbrp jam lepas tu die tak sedarkan diri, then koma then meninggal. ni berlaku kat luar ngr. but thenn, hpv yang dia dapat is from glakosmithkline(gsk) company jugak. sama macam malaysia guna la. so aku macam takoott je. aku baca budak tu mati sebab radung2 paru secare kebetulan menyerang die. tapi some says the doktor just want to cover the story up. the girl has never been diagnosed from any cancer. so macam pelik la tbe2 die dapat cancer paru2. since we all know cancer come slowlyy not drastically. huhu. i wish there is ceramah about hpv and kesan2 kalau amik suntikan ni. maybe kat school ada. but how bout us ? kat mana? huhu.
p.s : heard that suntikan hpv is one of the most toxic one. search randomly dalam internet.so takleh percaya sangatlah.

haaa, tu diaa. aku pun dah pening. kenapa kerajaan tak buat kat universiti ekh? nape kat budak sekolah jeh? betul keh suntikan nie betul-betul SELAMAT?
so, aku nak remind kan.
sebelum amek suntikan nie, better tanya doktor tu. mintak kepastian okay. 

tengs zeydah, for the info!

Post a Comment

8 Comments

  1. wahhh trimas sebab bagi info nih syaz :) hehe sy pun ingat nak g suntik jugak lah..

    ReplyDelete
  2. @mera zati M.z tulah. syaz pun tga tunggu masa jeh nie. hehe

    ReplyDelete
  3. yeah syazana. aku pon teringin nak buat. but but buttt.. . aku ade dgr ada kes sorang budak perempuan 14thn meninggal lepas dapat suntikan first, bbrp jam lepas tu die tak sedarkan diri, then koma then meninggal. ni berlaku kat luar ngr. but thenn, hpv yang dia dapat is from glakosmithkline(gsk) company jugak. sama macam malaysia guna la. so aku macam takoott je. aku baca budak tu mati sebab radung2 paru secare kebetulan menyerang die. tapi some says the doktor just want to cover the story up. the girl has never been diagnosed from any cancer. so macam pelik la tbe2 die dapat cancer paru2. since we all know cancer come slowlyy not drastically. huhu. i wish there is ceramah about hpv and kesan2 kalau amik suntikan ni. maybe kat school ada. but how bout us ? kat mana? huhu.

    p.s : heard that suntikan hpv is one of the most toxic one. search randomly dalam internet.so takleh percaya sangatlah.

    ReplyDelete
  4. huuu, takut kan dengan kanser serviks..bagus info nih =) suka! hee

    ReplyDelete
  5. @nur zahidah zaidan ouh yekehh? tengs zeydah. bagi info. smpai cmtu skali ekh? aku engatkan selamat suntikan nie. yepp3. dye tak luaskan kat dak uni lah. suppose kena ade skali tuk budak uni mcm kita. xde info. percaya bulat2 jeh kat tenet. bahaya niee.

    ReplyDelete
  6. Such a good info. Thanks for sharing.

    ReplyDelete
  7. takot plak dengar. thanx 4 sharing, dear~

    ReplyDelete

Semoga Scha dapat BABY dengan secepat mungkin. Amin :)