Looking For Anything Specific?

Header Ads

Tips Berblog bagi Newbie macam saya.

Hey sume. good evening. harinie nak kongsi sikit tips berblog bagi newbie macam saya.

Things yang patut ada dalam sesuatu blog:

1) entry yang simple dan bermanfaat
2) chatbox
3) comments
4) followers gadget
5) nuffnang atau ads

oke. mari saya explain satu-satu.

1) entry yang simple dan bermanfaat
- means that anda semua perlu ada entry yang simple dan menarik perhatian readers. bagi saya, tak payahlah nak tulis panjang-panjang. meleret sangat nanti. penat readers nak baca and lama-lama ZzZzZz. kalau nak tulis panjang-panjang pun, selitkanlah gambar-gambar yang menarik supaya mata readers tuh terbuka sikit nak baca sampai habis. contoh blog seperti Long Haffiz Long Hassan. entry dye panjang plus tulisan besar-besar, ada letak gambar, tapi best nak baca sampai habis. satu lagi perkara, kalau boleh elakkan menulis short form. pening orang nak baca. *peringatan pada diri sendiri*. entry luahan perasaan pun boleh gak. voice out your thoughts!


2) chatbox
- ini satu element penting bagi newbie. sebab apa, nanti kalau readers lawat blog korang, senang sikit korang nak jejak dye. kalau blog yang tak ada chatbox, selalunya blog tu dah pemes. menurut pendapat saya lah. and    amalan kunjung-mengunjungi adalah amalan mulia. so, moleklah kiranya korang balas balik kunjungan. bukan apa, selain korang dapat tengok blog orang, korang boleh dapat banyak kawan. saya cakap serius nie. melalui aktiviti blog-walking, saya dapat jumpa kakak-kakak dan abang-abang yang belajar kat luar negara, dan dalam negara. secara tak langsung, kekadang ia dapat menaikkan semngat saya untuk jadi seperti mereka. hehe. plus, kalau selalu mengunjungi, traffic anda juga turut naik.

*mari kita jalan-jalan*
3) comments
- ini lah yang membuatkan sesuatu blog itu bernyawa. comments dari kawan-kawan memberi satu kepuasan berblog. kalau ada orang comment entry anda, seelok-eloknya balas lah balik comment. kerja senang jeh tuh. bukan susah pon. satu tips; selalu readers tak suka ada verification words. ikut steps nie;

> settings
> comments from placement>> pop-out window (senang readers nak baca balik entry korang)
> comments moderation>> always (senang nak tahu ada comments masuk)
> show word verification for comments>> No
> save settings
*done*

4) followers gadget
- ini jugak penting sebab memudahkan readers nak follow blog korang

5) nuffnang ads
- ini optional lah yer. kalau nak tambah pendapatan, daftarlah kat nuffnang. sambil-sambil kita berblog, kita boleh dapat pendapatan sampingan.

6) gadgets
- tolong jangan letak gadgets banyak sangat. yang tak penting-penting tuh, tak payah letak. nanti blog jadi berat. kalau berat, susah bagi readers yang line tenet dia sangat semput. kalau nak timbang berat blog, search dekat google. jangan malas okay. ;)


saya dapat tahu tips-tips nie, daripada kaki-kaki blog yang saya kenal. hehe. best berblog. saya budak baru nak kenal apa itu blog, sila beri tunjuk ajar yer. wee~


Post a Comment

20 Comments

  1. hehehe...agak terasa la di sini..nti la..nk buat cbox..huhuhu...

    ReplyDelete
  2. erm..nuffnang tu tak penting pun..selagi entri mantap untuk dibaca sudah..lagipun..bukan nuffnang yang dicari untuk dibaca yedak?..awal-awal better perkemas cara tulisan dengan loading blog dlu...kurangkan masa orang menunggu..kita gi klinik pun taknak tunggu turn lama-lama yedak?

    ReplyDelete
  3. @ dindong.
    ia lebih membantu sbnarnya. wee~

    ReplyDelete
  4. @circuitbreaker
    yepp. nuffnang tuh optional. dlu xtahu pape pon sal nuff, dah lama2 barulah den paham.
    page yang berat sangat buat orang rasa jemu. huhu

    ReplyDelete
  5. hehehe nice.jom tengok-tengok blog saya pulak :)

    ReplyDelete
  6. best ar tips nih..yela, aku pun baru nak mula berblog kaan..mekasiii...

    ReplyDelete
  7. @KFunc

    trimasss. saya pon newbie gakk.

    ReplyDelete
  8. xreti nak nuff2 nang ni.hahaha

    ReplyDelete
  9. info no 3 tuh, bende baru :)

    best la kalau hang sllu wat tutorial..

    weh, aku slu jek bg komen kat hang, hang x penah lak nk balas. :(
    amacam?

    ReplyDelete
  10. nailah. sori2. akn ku komen dengan kadar segera. wee~

    ReplyDelete
  11. ouh2 tp aku x pandai sgt la..haishh xpe2..pape bole refer ko t..hehe..thanx babe!! =)

    ReplyDelete
  12. @bellshehe. welcomeeee. pape hal, tanye okayy!

    ReplyDelete
  13. camne awak buat signature tu huh?sila buat tutorial,anyway ur entry is great,boleh saya tahu bloglist awak,sapaya saya senang nak blogwalking.(i'm oldbie) hehhe.and please visit my blog and leave a comment..http://zackoolblog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  14. dan comel betul blog awak..buat tutorial boleh ,camne nak cantikkan blog macam awak..

    ReplyDelete
  15. @Zack Kool mekasihhhh. haaa, saya tempah blog ni. takde pape pun. biasa2 sahaja. :)

    ReplyDelete

Semoga Scha dapat BABY dengan secepat mungkin. Amin :)